Fandom

Half-life Wiki

Portal

19stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Share

Portal - stworzona przez Valve Corporation komputerowa gra jednoosobowa, która została wydana w zestawie The Orange Box.

Portal stworzono jako semi-sequel dla darmowej gry Narbacular Drop, stworzonej przez DigiPen Institute of Technology. Twórcy tej gry są teraz zatrudnieni w Valve[1].

Rozgrywka

Przykład wzrostu prędkości wraz z przechodzeniem przez portale. Skacząc w niższy portal, bohater wypada przez wyższy i ląduje na platformie po prawej.
387px-Portal physics.svg.png

Jedna z technik Portala. Wskakujesz z dużą prędkością do jednego portala a wyskaujesz drugim z tą samą predkością, dzięki której możesz wlecieć na wyższe piętro.

Gra opiera się na wykorzystywaniu Aperture Science Handheld Portal Device, podręcznego urządzenia, które tworzy portale na płaskich powierzchniach, pozwalając na swobodne podróżowanie oraz interakcję pomiędzy dowolnymi dwiema lokacjami w przestrzeni trójwymiarowej. Portale tworzyć można jedynie na płaskich powierzchniach. Jeśli portale zostaną stworzone na różnych płaszczyznach, powstaną wahania geometrii i grawitacji, na przykład przechodząc przez portal na ścianie prowadzący do portalu na ziemi, przechodzący zostanie odepchnięty przez grawitację ziemi przed portal na ścianie. Jednocześnie mogą być tworzone tylko dwa portale, tak więc przy stworzeniu nowego portalu, wcześniej powstały portal znika. Urządzenie działa też jak gravity gun z gry Half-Life 2, czyli może podnosić i trzymać obiekty, chociaż nie można nim rzucać obiektów na taką odległość jak przy użyciu gravity gun. Działanie urządzenia przedstawia wydany zwiastun, przyjmuący formę filmu wideo wprowadzającego w technologię Aperture Laboratories (w pierwszym wideo nazwa była pokazywana jako Labratories) i testujących ją osobników. Wideo jest podzielone na sceny schematyczne i tzw. "przykłady w świecie rzeczywistym".

Fabuła

Bohaterka gry, Chell budzi się w komorze relaksacyjnej jednego z pomieszczeń wielkiego kompleksu badawczego Aperture Science Enrichment Center. Po kilkunastu sekundach wita ją GLaDOS, sztuczna inteligencja sterująca kompleksem, i informuje, że ma przebyć serię testów. W jednej z początkowych komór testowych Chell otrzymuje urządzenie do tworzenia portali. Ostatni test ma się kończyć spaleniem testującego, jednakże Chell udaje się uciec.

Przedziera się przez brudne, pełne zabezpieczeń korytarze i biura pracowników, którzy gdzieś zniknęli, słysząc coraz ostrzejsze nawoływania komputera o zaprzestanie wędrówki. W końcu dociera do jądra kompleksu i spotyka sztuczną inteligencję. Po krótkim powitaniu z maszyny wylatuje dziwny przedmiot. Po jego zniszczeniu, GLaDOS opowiada, że był to system moralności zamontowany, gdy wymordował wszystkich pracowników Aperture za pomocą neurotoksyny. Następnie włącza odliczanie do uwolnienia neurotoksyny i zamordowania Chell. Ostatnim zadaniem gracza jest wykorzystanie automatycznego działka rakietowego i Handheld Portal Device do zniszczenia komputera. Wszystko, razem z bohaterką ląduje na powierzchni ziemi, na parkingu przed kompleksem. Tu kończą się szczegóły fabuły lub zakończenia utworu.

Strona internetowa

Strona Aperture Science, stworzona przez Valve przy pomocy Flasha, przedstawiająca zielony terminal, w którym odwiedzający mogą wpisywać polecenia. Po wpisaniu komendy login i zalogowaniu się jako cjohnson (hasło to tier3) i wpisaniu notes wyświetla się zarys historii firmy Aperture Science razem z datami.

Więcej w Fandom

Losowa wiki